fbpx

ПЛАНИНОМ БОРАЊОМ - Нестварна лепота западне Србије

- Већином су то старачка домаћинства и управо ту планинари могу да помогну организовањем планинарења са социјалним учешћем. Ти усамљени старци су срећни када неко сврати да имају са киме да попричају - кажу у Планинско-бициклистичком спортском удружењу “Шарена буква”, чији су чланови екипи Лозничких новости омогућили јединствено путовање планинским венцем Борање

Захваљујући Младену Млађи Мићићу и Предрагу Спасојевићу, председнику и секретару удружења “Шарена буква” из Радаља, екипа Лозничких новости била је привилегована да прошле седмице пређе седамдесетак километара планинских друмова, венцем Борање и доживи лепоту природе којом обилује овај део западне Србије. Вишесатно путовање у “лади ниви” на плус 32 степена Целзијусова може се описати као неочекивана авантура, али и као искуство блага вредно, какво се може доживети само са искусним водичима и људима који познају сваку шумску стазу, извор и трагове дивљих животиња. Полазак је био из центра Радаља, а прво одредиште Радаљско језеро - горско око на малој висоравни, окружено шумовитим брдима које посетиоца оставља без даха. Иако је пут  веома стрм, наши водичи кажу да је ово место омиљено излетиште људи са обе стране Дрине.

- Понекад лепу слику наруши нешто смећа које излетници оставе, али то је већ ствар културе. Иначе, на језеру се могу затећи и купачи, али напомињемо да је вода планинска, јако хладна и да се загреје само плитак површински слој. Зато треба бити опрезан. Недавно је језеро чишћено тако да сада нема рибе, а било је клена, смуђа, сома, шарана - објашњавају Мићић и Спасојевић.

Празне се засеоци

Напуштамо асфалтирани део и пут настављамо преко Липовог брда. Предео леп, као и сва околна брда, али у кућама више никога нема. Засеоци се празне и то ствара тужну слику.

- Већином су то старачка домаћинства и управо то сматрамо као важан проблем у коме планинари могу да помогну организовањем планинарења са социјалним учешћем. Ти усамљени старци су срећни када неко сврати да имају са киме да попричају. Планинари би могли да им донесу неке основне потрепштине (продавница је колометрима удаљена), да им измере притисак, преузму и донесу лекове из апотеке и да, што је најважније, сврате и попричају - објашњава Спасојевић и додаје да ти људи представљају аутентичне горштаке овог дела Србије.

Следећа станица је село Планина које административно припада општини Крупањ, али је, некада, када је било људи, доста ђака долазило у школу у Радаљ. Сазнајемо да су овде људи производили кромпир на вагоне, гајили стоку, бавили се шумарством, а данас је село готово пусто и живне тек у време када се ради у малињацима. Посетили смо и планинарски дом “Шарена буква”, где нас је дочекао Милан Томић Маки који већ дуги низ година ту живи самотњачки и води рачуна о објекту лозничких планинара. Одатле стижемо до репетитора на Мачковом камену, планини која, као и цела Борања, одише историјом, дешавањима у Првом светском рату на шта подсећају километри прокопаних ровова који и после сто година нису засути. Следећи је Чавчић, а са места Присека се види Романија у даљини, Власеница и тако даље.

- Овај локалитет ми је најдражи јер се са ливада шири поглед на све стране и тешко је остати равнодушан на таквом месту и пред таквом природом. Нажалост, и заселак Дубраве је опустео. Више нема никога - прича Спасојевић.

После више од три сата вожње спуштамо се у Доњу Трешњицу, долином реке Борање до засеока Скакавац, одакле се поново пењемо уз Петровиће и преко Шаиновца и Смајиног шора крећемо ка центру Радаља, нашој почетној станици.

Брда која лече

- Прошли смо само делић планине и нетакнуте природе. Ето, на локалитету Лађа у Доњој Трешњици неколико дана пре виђен је медвед који је уништио неколико кошница гостећи се. Као ловочувар, пратим на овом делу и неколико вукова, а шакала већ има доста. Поред овога звериња, шуме су богате срнећом дивљачи, дивљим свињама, зечевима, лисицама, кунама. Израђено је неколико ловачких кућа а ове шуме су рај и за сакупљаче гљива и лековитих трава. Прешли смо више од 70 километара шумских путева којима, неискусни би помислили, није могуће провести ауто. Истина, мрежа шумских путева толико је густа да је без искусног водича немогуће проћи ову стазу, а могло би се направити још неколико рута, ништа мање дугих и ништа мање лепих. Преклапање са овом коју смо ми прешли, било би минимално - објашњава Мићић и додаје да би целодневна тура подразумевала свраћање у неколико старачких домаћинстава, да се поседи и разговара јер, сва та села пуна су фолклора, прича о аутентичним људима, догађајима и локалитетима.

Не треба заборавити да ова брда и лече, а на надморским висинама између 550 и непуних хиљаду метара биљни и животињски свет бујају. На сваком кораку су извори и потоци са којих може да се пије вода јер су у нетакнутој природи. И то смо пробали.

- Таква је наша западна Србија. Лепа. Нема је лепше. Иако је ускоро напуштам, због породичних и пословних обавеза, не умем да објасним људима зашто ми је управо најтеже да оставим ова брда. Могу једино да им покажем - искрен је Предраг Спасојевић, иначе и учитељ доњотрешњичке школе.

С. Пајић

ПРОЧИТАЈТЕ И...

КОЗЈАЧАНИН ВИДОЈЕ ОБРАДОВИЋ У ПОБЕДНИЧКОМ ТИМУ НА “ЕУРОБОТУ” - Будућност је већ ту

НИКОЛА РАШЕВИЋ, ЛОЗНИЧАНИН У ЦЕРН–У – Наше је само знање

data-matched-content-ui-type="image_card_stacked" data-matched-content-rows-num="4,2" data-matched-content-columns-num="1,2"

Колумна

јул 20, 2019 123

НАШИ СМО - Болест

Две речи које се увек невољно изговарају, које уносе немир и неспокој, бригу и страх, свакако су болест и болница. Самим тим што асоцирају на нешто лоше, непријатно, нажалост, често и на смрт, имају оптерећујућу тежину, боју, па чак и карактеристичан мирис.…
јул 15, 2019 343

НАШИ СМО - Памплона

Чули сте за трку са биковима, тачније испред бикова, у шпанској Памплони? У трци дужине неких 800-900 метара пусте неколико агресивних бикова на улицу, а испред њих трче ликови пуни адреналина покушавајући да избегну рогове захукталих животиња. Све то, на том, иначе, фестивалу, траје пар минута и…
јул 06, 2019 847

НАШИ СМО - Друг

Уђем пре неки дан у радњу с намером да купим сасвим други производ од оног који ми је привукао пажњу. Наиме, рафови су на три корака један од дугог и немогуће је да не приметите оне преко пута вас. Не мислим само на производе, мислим на купце пре свега. Дакле, преко пута су изложени купаћи костими,…
јун 29, 2019 1475

НАШИ СМО - Печалбари

У понедељак се поздравих с другаром који се исељава у Канаду. Недавно је одржао концерт са својим бендом за публику у дворишту гимназије и није се штедео, ни глас ни срце. Такав је био и на рукометном терену, а, како сам чуо, ђаци којима је предавао физичко и колеге с којима је радио обожавали су…
јун 22, 2019 1231

НАШИ СМО - Рмбачење

Још само двадесет година да одрадим па могу у пензију. Шљакам до 70. и онда одем у заслужену пензију, потрошим неколико пензијица и ајд здраво. Истекло време. Осим уколико се од толико дугог рада не ужилавим па зезнем државу и крцкам пензијицу још једно десетак година. Онако, из ината. Запослени би…

Репортажа

јул 02, 2019

ЈУБИЛАРНИ ДАНИ МЕЂАША - Десетлеће чувања традиције

Једна од најпопуларнијих крупањских манифестација ''Дани међаша'' одржана је јубиларни,…
јул 01, 2019

КАКО СУ ЛОЗНИЧКИ МАЛЦИ ГЕНИЈАЛЦИ ОСТВАРИЛИ УСПЕХ НА ОЛИМПИЈАДИ У МЕНТАЛНОЈ АРИТМЕТИЦИ - Бројеви су брзи, Теа и Матеја бржи

Деветогодишњаци из Лознице Матеја Перић и Теа Марковић остварили велики успех - освојили…
јун 30, 2019

ЛОЗНИЧАНИН АКСЕНТИЈЕ ИВАНОВИЋ - С музиком од Лознице до Беча

Аксентије Ивановић, бивши ђак генерације лозничке музичке школе, после завршене средње у…
јун 23, 2019

ПЛАНИНОМ БОРАЊОМ - Нестварна лепота западне Србије

јун 19, 2019

У ДОЊОЈ БОРИНИ - Оживели стогодишњу воденицу

Мештани се удружили и обновили воденицу која је тридесет година била закоровљена и…
јун 11, 2019

НА ГОДИШЊИЦУ СМРТИ СИНАНА САКИЋА - Загонетка грамофонске плоче

Прве јунске суботе навршило се годину дана од смрти Синана Сакића, једног од…
јун 09, 2019

ЕНГЛЕЗ СЕ ПОКРСТИО У ТРШИЋКОЈ ЦРКВИ - Брендон је сада Бранко

Брендон Вочерс (50), инструктор борилачких вештина из Енглеске, од прошле недеље је…

НА УТАКМИЦИ У КОРЕНИТИ - Млада на центру, сватови у публици

Младенци Јован и Данијела улепшали почетак утакмице Слога и Хајдук у Коренити, а почетни…
јун 07, 2019

У екипи најбољих роботичара на такмичењу “Еуробот 2019”, студената новосадског Факултета…
мај 23, 2019

МАРКО ВЕСЕЛИНОВИЋ ИЗ ЛОЗНИЦЕ - Самоуки мајстор за ножеве

Средњошколац Марко Веселиновић урадио је више од 200 ножева различитих димензија и…